Батькам майбутніх першокласників
10 критеріїв готовності дитини до школи

 

Критерій

Що означає

Здатність контролювати

 власні дії

Лобові частки мозку, які відповідають за контроль, а також за читання і письмо, формуються у дитини до семи років. Самоконтроль пов’язаний з фізіологією дитини, і насильно вплинути на нього ніхто не може. Якщо дитина поки не опанувала самоконтроль, значить, її організм ще не готовий до навчання в школі.

Слухняність

Дитина має слухатися дорослих. Це необхідно, щоб виконувати завдання і вказівки вчителя. Якщо у дитини проблеми зі слухняністю, для вас це привід засумніватися в тому, що їй час до школи.

Інтерес

до школи

Мотивація важлива для успішності дитини в школі. Без неї дитина погано вчитиметься, навіть якщо має хороші здібності до навчання. Чи запитували ви у дитини, чи хочеться їй в школу? Якщо вона відповість «ні», вам потрібно зацікавити її школою, розповідати, як цікаво їй вчитиметься.

Розвинене мовлення і фонематичний слух

Словниковий запас дитини — це можливість правильно сприймати інформацію й доносити її до оточення. Нерозвинений фонематичний слух призведе до помилок на письмі. Перевірте словниковий запас дитини. Приклади запитань для дитини: «Як називаються предмети зі скла? Із заліза? Які існують предмети одягу? А якого вони бувають кольору? Як називають дитинча коня? А дитинча корови? Собаки? Курки?»

Здатність

виконувати прості логічні операції

Логіка необхідна для розуміння шкільних предметів. Зверніть увагу, чи добре дитина вловлює причиново-наслідкові зв’язки. Розв’яжіть  з дитиною кілька простих логічних задач і подивиться, чи зможе дитина з цими завданнями впоратися. Приклад завдання: «Сашко вищий за Мишка, але нижчий за Дмитра. Хто нижчий за всіх?»

Розвинена дрібна моторика і пам’ять

Дрібна моторика і пам’ять необхідні дитині, щоб вчитися писати, читати і рахувати. Це базові навички, яким навчають у початковій школі. Але добре, якщо ви допоможете дитині бути впевненою у своїх вміннях і будете навчати різати ножицями, нарізати овочі, малювати і ліпити тощо.

Здатність до довільної діяльності

Дитина має вміти зусиллям волі мотивувати себе на виконання завдань. Інакше вона не зможе висидіти урок або впоратися з домашнім завданням.

Самостійність

Дитина має розуміти, що відповідальність за успіх у навчанні в школі лежить на ній, а не на батьках або учителях. Чи прибирає дитина вдома іграшки або тарілки зі столу, чи допомагає по господарству?

Знання

 про школу

Чи розповідали ви дитині, що таке школа і що там роблять? Дитина може хотіти в школу, бо гадає, що там граються, як в дитсадку, і спати не потрібно.

Здатність працювати в колективі

До школи у дитини мають бути розвинені соціальні навички, щоб конфлікти з однокласниками не відволікали від навчання. Якщо вихователь або практичний психолог говорять, що дитина ще не звикла перебувати в колективі, це привід відкласти її навчання в школі на рік.