Батькам майбутніх першокласників
10 критеріїв готовності дитини до школи
Критерій |
Що означає |
Здатність контролювати власні дії |
Лобові частки мозку, які відповідають за контроль, а також за читання і письмо, формуються у дитини до семи років. Самоконтроль пов’язаний з фізіологією дитини, і насильно вплинути на нього ніхто не може. Якщо дитина поки не опанувала самоконтроль, значить, її організм ще не готовий до навчання в школі. |
Слухняність |
Дитина має слухатися дорослих. Це необхідно, щоб виконувати завдання і вказівки вчителя. Якщо у дитини проблеми зі слухняністю, для вас це привід засумніватися в тому, що їй час до школи. |
Інтерес до школи |
Мотивація важлива для успішності дитини в школі. Без неї дитина погано вчитиметься, навіть якщо має хороші здібності до навчання. Чи запитували ви у дитини, чи хочеться їй в школу? Якщо вона відповість «ні», вам потрібно зацікавити її школою, розповідати, як цікаво їй вчитиметься. |
Розвинене мовлення і фонематичний слух |
Словниковий запас дитини — це можливість правильно сприймати інформацію й доносити її до оточення. Нерозвинений фонематичний слух призведе до помилок на письмі. Перевірте словниковий запас дитини. Приклади запитань для дитини: «Як називаються предмети зі скла? Із заліза? Які існують предмети одягу? А якого вони бувають кольору? Як називають дитинча коня? А дитинча корови? Собаки? Курки?» |
Здатність виконувати прості логічні операції |
Логіка необхідна для розуміння шкільних предметів. Зверніть увагу, чи добре дитина вловлює причиново-наслідкові зв’язки. Розв’яжіть з дитиною кілька простих логічних задач і подивиться, чи зможе дитина з цими завданнями впоратися. Приклад завдання: «Сашко вищий за Мишка, але нижчий за Дмитра. Хто нижчий за всіх?» |
Розвинена дрібна моторика і пам’ять |
Дрібна моторика і пам’ять необхідні дитині, щоб вчитися писати, читати і рахувати. Це базові навички, яким навчають у початковій школі. Але добре, якщо ви допоможете дитині бути впевненою у своїх вміннях і будете навчати різати ножицями, нарізати овочі, малювати і ліпити тощо. |
Здатність до довільної діяльності |
Дитина має вміти зусиллям волі мотивувати себе на виконання завдань. Інакше вона не зможе висидіти урок або впоратися з домашнім завданням. |
Самостійність |
Дитина має розуміти, що відповідальність за успіх у навчанні в школі лежить на ній, а не на батьках або учителях. Чи прибирає дитина вдома іграшки або тарілки зі столу, чи допомагає по господарству? |
Знання про школу |
Чи розповідали ви дитині, що таке школа і що там роблять? Дитина може хотіти в школу, бо гадає, що там граються, як в дитсадку, і спати не потрібно. |
Здатність працювати в колективі |
До школи у дитини мають бути розвинені соціальні навички, щоб конфлікти з однокласниками не відволікали від навчання. Якщо вихователь або практичний психолог говорять, що дитина ще не звикла перебувати в колективі, це привід відкласти її навчання в школі на рік. |